فاضلاب یا فاضلاب خانگی / شهری نوعی فاضلاب است که توسط جامعه مردم تولید می شود. با حجم یا سرعت جریان ، شرایط فیزیکی ، مواد شیمیایی و سمی و وضعیت باکتریولوژیکی آن مشخص می شود (کدام ارگانیسم ها را شامل می شود و چه مقدار). این آب بیشتر متشکل از آب خاکستری (از غرق ها ، وان ها ، دوش ها ، ماشین های ظرفشویی و لباسشویی ها) ، آب سیاه (آبی که برای شستشوی توالت استفاده می شود ، همراه با زباله های انسانی که از آن دور می شود) استفاده می شود. صابون ها و شوینده ها؛ و دستمال توالت (کمتر در مناطقی که از بتونه به جای کاغذ زیاد استفاده می شود).

فاضلاب معمولاً از لوله کشی ساختمان به فاضلاب منتقل می شود که آن را به جای دیگری منتقل می کند یا به یک محل فاضلاب در محل (که انواع مختلفی از آن وجود دارد) منتقل می شود. اینکه با روان آب سطحی در فاضلاب ترکیب شود به طراحی فاضلاب بستگی دارد (فاضلاب بهداشتی یا فاضلاب ترکیبی). واقعیت این است که اکثر فاضلاب های تولید شده در سطح جهان تصفیه نشده باقی می مانند و باعث آلودگی گسترده آب به ویژه در کشورهای کم درآمد می شوند: برآورد جهانی توسط UNDP و UN-Habitat این است که 90٪ کل فاضلاب های تولید شده بدون تصفیه در محیط خارج می شوند. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه عمده فاضلاب خانگی و صنعتی بدون هیچگونه تصفیه یا فقط پس از تصفیه اولیه تخلیه می شود.

امروزه واژه فاضلاب به عنوان اصطلاح قدیمی شناخته می شود و بیشتر و بیشتر با "فاضلاب" جایگزین می شود. به طور کلی در انگلیسی انگلیسی آمریکایی ، اصطلاحات "فاضلاب" و "فاضلاب" معنی یکسانی دارند. در کاربردهای رایج انگلیسی و در انگلیسی انگلیسی در زمینه فنی و حرفه ای ، "فاضلاب" به زیرساختی که فاضلاب را انتقال می دهد اطلاق می شود.
بررسی اجمالی
قبل از قرن 20 ، فاضلاب ها معمولاً در یک توده آب مانند نهر ، رودخانه ، دریاچه ، خلیج یا اقیانوس تخلیه می شوند. هیچ درمانی وجود نداشت ، بنابراین تجزیه مواد زائد انسانی به اکوسیستم واگذار شد. امروزه هدف این است که فاضلاب ها محتوای خود را به جای تصفیه مستقیم به یک قسمت تصفیه فاضلاب هدایت کنند. در بسیاری از کشورها ، این یک قاعده است. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ، ممکن است یک هدف هنوز تحقق نیافته باشد.

رویکردهای فعلی برای مدیریت فاضلاب ممکن است شامل دست زدن به رواناب سطحی جدا از فاضلاب ، مدیریت آب خاکستری جدا از آب سیاه (توالت فرنگی) و کنار آمدن بهتر با حوادث غیر عادی (مانند اوج حجم آب طوفان از هوای شدید).

جمع آوری مناسب و دفع ایمن و بدون مزاحمت زباله های مایع یک جامعه از نظر قانونی به عنوان یک ضرورت در یک جامعه شهری و صنعتی شناخته شده است
انواع فاضلاب
فاضلاب محل های سکونت ، حمل مواد زائد بدن (در درجه اول مدفوع و ادرار) ، آب شستشو ، مواد زائد آماده سازی مواد غذایی ، مواد زاید لباس و سایر مواد زائد زندگی عادی ، به عنوان فاضلاب خانگی یا بهداشتی طبقه بندی می شوند.
پسماندهای حمل مایع از فروشگاه ها و م serviceسسات خدماتی که به جامعه فوری خدمت می کنند ، ضایعات تجاری نامیده می شود ، در صورتی که مشخصات آنها مشابه جریان های خانگی باشد ، در گروه فاضلاب بهداشتی یا خانگی قرار می گیرند. پسماندهایی که در نتیجه فرآیندهای صنعتی مانند تولید یا تولید کالا حاصل می شوند ، در گروه فاضلاب صنعتی طبقه بندی می شوند نه در فاضلاب.
رواناب سطحی ، همچنین به عنوان جریان طوفان یا جریان زمینی شناخته می شود ، بخشی از بارش است که به سرعت از سطح زمین به یک کانال مشخص منتقل می شود. بارش باعث جذب گازها و ذرات معلق در جو می شود ، مواد حاصل از گیاهان و خاک را حل و شسته ، مواد موجود در زمین را به حالت تعلیق در می آورد ، نشت و ریخت و پاش ها را از خیابان ها و بزرگراه های شهری شستشو می دهد و همه این آلاینده ها را به عنوان ضایعات موجود در جریان خود به یک محل جمع آوری حمل می کند.
آلاینده ها
آلاینده های آلی و مواد مغذی
فاضلاب مخلوط پیچیده ای از مواد شیمیایی است که دارای بسیاری از مشخصات شیمیایی متمایز است. این موارد شامل غلظت بالای آمونیوم ، نیترات ، نیتروژن ، فسفر ، رسانایی بالا (به دلیل مواد جامد محلول زیاد) ، قلیایی بودن بالا ، با pH به طور معمول بین 7 تا 8 است. ماده آلی فاضلاب با تعیین نیاز اکسیژن بیولوژیکی آن اندازه گیری می شود 
عوامل بیماری زا
فاضلاب حاوی مدفوع انسانی است و بنابراین غالباً شامل عوامل بیماری زای یکی از این چهار نوع است

باکتریها (به عنوان مثال سالمونلا ، شیگلا ، کمپیلوباکتر ، ویبریو وبا) ،
ویروس ها (به عنوان مثال هپاتیت A ، روتاویروس ، ویروس کرونا ، انتروویروس ها) ،
تک یاخته (به عنوان مثال Entamoeba histolytica ، Giardia lamblia ، Cryptosporidium parvum) و
انگلهایی مانند کلمینت و تخمهای آنها (به عنوان مثال آسکاریس (کرم گرد) ، آنسیلوستوما (کرم قلاب) ، تریشوریس (کرم شلاق)
فاضلاب را می توان برای انواع موجودات بیماری زا و خوش خیم با تکنیک های مختلف کنترل کرد. تکنیک های سنتی شامل فیلتر کردن ، رنگ آمیزی و بررسی نمونه ها در زیر میکروسکوپ است. با تعیین توالی DNA ، آزمایش های بسیار حساس تر و ویژه تری می توان انجام داد ، مانند هنگام جستجوی ارگانیسم های نادر ، تلاش برای ریشه کن کردن ، آزمایش خاص سویه های مقاوم به دارو یا کشف گونه های جدید. توالی DNA از یک نمونه محیطی به عنوان متاژنومیک شناخته می شود.

آلاینده های ریز
فاضلاب همچنین حاوی آلاینده های دارویی ماندگار در محیط زیست است. تری هالومتانها همچنین می توانند در نتیجه ضد عفونی کننده در گذشته وجود داشته باشند.

فاضلاب همچنین برای تعیین میزان نسبی استفاده از داروهای تجویز شده و غیرقانونی در بین جمعیت شهری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. همچنین می توان از آمارهای اقتصادی و اقتصادی اجتماعی استنباط کرد
جنبه های بهداشتی و زیست محیطی
تمام دسته های فاضلاب احتمالاً ارگانیسم های بیماری زا را حمل می کنند که می توانند بیماری را به انسان و حیوان منتقل کنند. فاضلاب همچنین دارای مواد آلی است که می تواند باعث بو و مگس شود.

فاضلاب حاوی مواد مغذی است که ممکن است باعث اتروفیکاسیون آبهای دریافتی شود. و می تواند منجر به مسمومیت با محیط زیست شود.


جمع آوری و دفع فاضلاب و فاضلاب
سیستم لوله های فاضلاب (فاضلاب) فاضلاب را جمع آوری می کند و آن را برای تصفیه یا دفع می برد. سیستم فاضلاب در انگلیس بریتانیا یا سیستم فاضلاب در انگلیس و در انگلیسی آمریکایی سیستم فاضلاب نامیده می شود. در صورت عدم تأمین سیستم فاضلاب اصلی ، فاضلاب ممکن است از خانه ها توسط لوله ها در مخازن سپتیک یا مخازن جمع شود ، جایی که می تواند در وسایل نقلیه تصفیه یا جمع آوری شود و برای تصفیه یا دفع استفاده شود. مخازن سپتیک با عملکرد مناسب بسته به بار سیستم ، هر 2 تا 5 سال یکبار تخلیه می شوند.

تصفیه فاضلاب
تصفیه فاضلاب فرآیند حذف آلاینده ها از فاضلاب برای تولید مایع و جامد (لجن) مناسب برای تخلیه در محیط یا استفاده مجدد است. این نوعی مدیریت پسماند است. از یک مخزن سپتیک یا سایر سیستم های تصفیه فاضلاب در محل مانند بیوفیلترها یا تالاب های ساخته شده می توان برای تصفیه فاضلاب نزدیک به محل ایجاد آن استفاده کرد.

تصفیه فاضلاب منجر به لجن فاضلاب می شود که قبل از دفع ایمن یا استفاده مجدد از آن ، به تصفیه لجن فاضلاب نیاز دارد. تحت شرایط خاص ، لجن فاضلاب تصفیه شده ممکن است "biosolids" نامیده شود و می تواند به عنوان کود استفاده شود.

در کشورهای پیشرفته ، جمع آوری و تصفیه فاضلاب به طور معمول تابع مقررات و استانداردهای محلی و ملی است.
دسترس
فاضلاب خام نیز در بسیاری از مناطق جهان به رودخانه ها ، نهرها و دریا دفع می شود. انجام این کار می تواند منجر به آلودگی جدی آب گیرنده شود. این در کشورهای در حال توسعه معمول است و ممکن است به دلایل مختلف - که معمولاً مربوط به هزینه ها است - در برخی از کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد.

کشتی در دریا از تخلیه فاضلاب خود در دریا ممنوع است مگر اینکه سه مایل یا بیشتر از ساحل فاصله داشته باشد.]

استفاده مجدد از فاضلاب تصفیه شده یا تصفیه نشده
مقاله اصلی: آب بازیابی شده
فاضلاب را می توان با استفاده از هضم بی هوازی به بیوگاز تبدیل کرد. کشاورزی به طور فزاینده ای از فاضلاب تصفیه نشده برای آبیاری استفاده می کند. شهرها بازارهای پرسودی را برای محصولات تازه فراهم می کنند ، بنابراین برای کشاورزان جذاب است. از آنجا که کشاورزی مجبور است برای منابع آب فزاینده کمبود صنعت و استفاده کنندگان از شهرداری رقابت کند ، معمولاً برای کشاورزان چاره ای جز استفاده از آب آلوده به زباله های شهری از جمله فاضلاب به طور مستقیم برای آبیاری محصولاتشان وجود ندارد. استفاده از آب مملو از عوامل بیماری زا از این طریق می تواند خطرات بهداشتی قابل توجهی داشته باشد ، به خصوص اگر افراد سبزیجات خام را که با آب آلوده آبیاری شده اند بخورند.

موسسه بین المللی مدیریت آب در هند ، پاکستان ، ویتنام ، غنا ، اتیوپی ، مکزیک و سایر کشورها در پروژه های مختلفی با هدف ارزیابی و کاهش خطرات آبیاری فاضلاب کار کرده است. آنها از رویکرد "چند سد" برای استفاده از پساب استفاده می کنند ، جایی که کشاورزان تشویق می شوند رفتارهای مختلف کاهش خطر را انجام دهند. این موارد شامل قطع آبیاری چند روز قبل از برداشت برای از بین رفتن عوامل بیماری زا در نور آفتاب ، استفاده دقیق از آب برای آلوده نشدن برگهای خام خورده ، تمیز کردن سبزیجات با مواد ضد عفونی کننده و یا اجازه می دهد لجن مدفوع مورد استفاده در کشاورزی قبل از استفاده خشک شود. به عنوان کود انسانی. سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل هایی را برای استفاده بی خطر از آب تهیه کرده است.