اتصالات لوله های فولادی (اتصالات)


در این مقاله ، ما به انواع اتصالات لوله های فولادی اشاره می کنیم. متداول ترین نوع لوله ها لوله های مسی و فولادی پلیمری هستند که اتصالات متفاوتی دارند و در زیر هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.
اتصالات لوله قطعاتی هستند که برای انشعاب ، تبدیل قطر لوله یا اتصال دو لوله به یکدیگر استفاده می شوند. اتصالات لوله های فولادی به این دلیل است که مقاطع فولادی در جای خود قرار دارند و در این روند ، لوله ها با توجه به وزن مقاطع و مواد و شرایط مقاطع به یکدیگر متصل می شوند. به طور کلی ، می توان گفت که اتصالات فولادی برای لوله های فولادی نیز استفاده می شود تا لوله ها دارای قدرت کنترل باشند.
اتصالات فولادی به طور گسترده ای در صنایع نفت و گاز و تاسیسات ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای اتصال لوله ها و شیرآلات استفاده می شود. اتصالات فولادی فلزی با توجه به فشار کار سیستم ، نوع لوله ها و شیرها استفاده می شود.


لوله های گالوانیزه:
 
از آنجا که لوله های گالوانیزه کاربردهای زیادی در صنعت دارند ، این اتصالات لوله نیز کاربردهای ویژه ای دارند.
لوله گالوانیزه: لوله گالوانیزه شامل گالوانیزه گرم و سرد است و به دو دسته کلی تقسیم می شود:


1. لوله های آهنی گالوانیزه
2. لوله های فولادی گالوانیزه
از آنجا که لوله های گالوانیزه از روکش ساخته شده اند و در یک حمام روی مذاب پیچیده می شوند ، کل سطح با این ماده آغشته می شود. مقاومت در برابر رطوبت این لوله ها یکی از مواردی است که اهمیت این لوله را چند برابر کرده است. لوله های آهنی گالوانیزه نسبت به نوع فولادی سبک و روشن تر هستند ، کاربرد این لوله ها در سیستم های آب بهداشتی سرد و گرم و همچنین لوله های دیگ بخار در شاخه های 6 متری در بازار موجود است.

مواد لوله گالوانیزه همان لوله فولادی جوش داده شده (سیاه) است. برای محافظت از آن در برابر خوردگی ، دیواره های داخلی و خارجی با آلیاژ روی پوشانده شده اند.
لوله های گالوانیزه قابل جوشکاری نیستند و از طریق اتصالات این لوله ها در مسیر لوله از یک طرف ، از انشعاب استفاده می شود  قطر لوله را منحرف می کند و دو لوله را به یکدیگر متصل می کند و از طرف دیگر جهت تغییر جهت می دهد.
برای اتصالات در لوله های آبرسانی با لوله های گالوانیزه:


آستین ، آرنج ، تی ، مغز ، آجیل لوله (اتحادیه) ، آداپتور و کلاهک ، که طبق مقررات ملی ساختمان از فولاد گالوانیزه (خود لوله لوله) یا چدن قابل انعطاف ساخته شده است ، که در ادامه می آموزیم.

 

 

زانو :
 

از نظر زاویه تغییر و چگونگی استفاده از چرخ دنده برای تغییر جهت خط ، نمونه های مختلفی دارد.
4 نوع وجود دارد: زانو 90 درجه ، زانو 45 درجه ، زانوی چپ 90 درجه و زانوی چپ 45 درجه است.

 

 

مغزی:
 

این از قالب دو یا یک قطعه لوله ساخته شده است و برای اتصال اتصالات به یکدیگر یا شیرآلات اعمال می شود.
سوکت:
 

انواع آن شامل بوش ساده ، بوش پیچ ، بوش و ... است که برای اتصال دو قطعه لوله یا اتصالات به یکدیگر استفاده می شود. به طور کلی ، رابطه بین دو لوله را معجون می نامند.

 


جلد (پلاگین):
 

این اتصال برای شاخه ها و بستن سوراخ های باز استفاده می شود.

 

 

سه راهی
 

این قسمت در خطوط لوله منشعب مورد استفاده قرار می گیرد و شامل چرخ دنده های داخلی و انواع مختلفی مانند سه جهته (یاتاقان) 90 درجه سه گانه ، یاطاقان ، سه جهت (یاتاقان) تعویض و 45 درجه سه طرفه است. که 45 درجه در سیستم های فاضلاب استفاده می شود.

 


اتصالات فلزی:
 

در میان اتصالات فلزی ، که با توجه به چینش فلنج خود به چندین کلاس تقسیم می شوند ، ایجاد اتصالات بین لوله های فلزی یا انواع لوله ها مانند شیرهای چدنی و مسی ، فلنج های جوشکاری ، گیره های لاستیکی ارتعاشی و سایر موارد:


1- اتصالات مانیسمان
اتصالات Mannesmann  مانیسمان علاوه بر این به لوله های Manismann جوش داده می شوند. از لوله های جوشکاری شده نیز در آن استفاده شده است. این اتصال در سیستم های با درجه حرارت بالا و فشار بالا استفاده می شود.
2. اتصالات درز سیاه:
تفاوت این وسایل و مانکن ها در طراحی و ساخت آنها نهفته است به طوری که آنها با استفاده از روش قالب و جوشکاری در بدنه خود ساخته می شوند و فشار و دما کمتری را تحمل می کنند و بنابراین قیمت نسبتاً کمتری دارند. هنگام تولید این اتصالات ، خط جوشکاری جوش داده می شود و شامل دو نوع سنگین و فوق سنگین است.

 

3- اتصالات دنده گالوانیزه:
این اتصالات رزوه ای و با لوله های گالوانیزه است. از این اتصالات در مناطقی با رطوبت ، زنگ زدگی و خوردگی بالا استفاده می شود.

 

4- تاسیسات فشار قوی:
این اتصالات شامل دنده و شیر بی صدا است ، نوع دنده در مقایسه با اتصالات گالوانیزه فشار و دما بیشتری را تحمل می کند.
این نوع اتصالات فلزی که تاکنون شرح داده شد از مهمترین انواع اتصالات است و بسته به فشار کار سیستم ، نوع لوله ها و شیرآلات و نوع طبقه بندی طبق روش اتصال مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:
1- Buttweld
2. اتصالات سوکت جوش Socketweld
3. اتصالات رشته ای
اتصالات لوله مس:

لوله های مسی بسیار مصرف شده و مقاومت بالایی دارند. از این وسایل در سیستم های تهویه مطبوع و صنایع برقی و بهداشتی که در وسایلی مانند رادیاتور و کولر استفاده می شود ، استفاده می شود.
اتصالات در لوله های مسی همانند لوله های فولادی گالوانیزه است. از اتصالات مورد استفاده در لوله های مسی می توان به کوپلینگ (کوپلینگ ، کوپلینگ) ، اتصال چهار ضلعی ، پوشش مکانیکی و احیا اشاره کرد که در ادامه به طور خلاصه توضیح خواهیم داد
کوپلینگ: نوع فعالیت این محصول اتصال دو لوله از قطر یکسان ، فشرده و باریک است. از نشت لوله های آب جلوگیری می کند.
ارتباط چهار طرفه (چهار راه ): مانند ارتباط چهار طرفه ، از قابلیت ارتباط چهار طرفه برخوردار است که به عنوان ورودی و خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. (سه طرف ورودی و یک طرف سمت خروجی) یک نکته مهم این است که به دلیل فشار زیاد بر روی این محصول ، به طور کلی به صورت یکپارچه تولید می شود.
پوشش مکانیکی: این محصول را می توان در تعمیرات خانگی ذکر کرد ، و برای اتصال دو لوله استفاده می شود.
کاهش: محدودیت اتصالات به دلیل جریان کم در لوله محبوب است و ورودی آن نیز کاهش می یابد. این گیرنده ها استوانه ای ، مخروطی شکل و متصل به لوله هایی با قطر نابرابر هستند.
انواع اتصالات لوله پلیمری:
 
این محصولات مزایای بسیاری نسبت به لوله های فلزی دارند. این ویژگی ها شامل وزن سبک ، کم بارشی درون لوله ، مقاومت در برابر خوردگی ، سهولت حرکت و ... است و در آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

6 نمونه از انواع لوله های پلیمری:

1- پلی اتیلن پی
2- پلی پروپیلن Pp
3- پلی وینیل کلراید Pve
4- سوپر لوله
5- بوتادین استایرن
6- پلی وینیل کلراید Cpvc