1_لوله های پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن نسل جدیدی از لوله های پلاستیکی است. مقاومت خوب و مقاومت در برابر ضربه. یکی از این نوع لوله ها به نام pex یا مش پلی اتیلن ، در برابر حرارت و فشار بسیار مقاوم است و در سیستم های گرمایش از کف استفاده می شود. اتصال لوله های پلی اتیلن و استفاده از روشهای مختلف فلنج ، قلاب ،اورینگ  ، چرخ دنده (دنده) ، نر و مادگی  به روش مشترک جوشکاری حرارتی و جوشکاری سر به سر بسیار آسان است.
انواع لوله های پلی اتیلن:
دیوار تک ، دو جداره ، مارپیچ ، کاروگیت

مزایای استفاده از لوله های پلی اتیلن:
- اولین نوع لوله PE: مقاومت حرارتی کم ، چگالی خوب ، انعطاف پذیری کامل
- نوع دوم لوله PE: تراکم متوسط ، مقاومت حرارتی بالاتر از نوع اول
- نوع سوم لوله پلی اتیلن: مقاومت حرارتی و چگالی بالاتر از نوع I و II ، مناسب برای سیستم های تأمین آب و گازرسانی

 

2- لوله های پروپیلن (PP): این لوله ها از نظر استفاده مشابه لوله های PVC هستند ، اما از نظر خواص دوام و عملکرد بیشتری دارند. لوله های پلی پروپیلن در برابر ضربه و مواد شیمیایی بسیار مقاوم هستند و در برابر دامنه دمایی گسترده ای که می توان برای انتقال آب سرد و گرم استفاده کرد مقاومت می کنند.
3. لوله های پلی وینیل کلرایدPVC این لوله ها معمولاً سفید یا خاکستری روشن هستند این لوله ها در صفر و زیر صفر بسیار شکننده هستند و بر خلاف لوله های پلاستیکی قابل اشتعال ، آنها در نقطه ای از احتراق باقی می مانند و از بین می روند و به قطعات پخش نمی شوند. غیر از لوله ها. این لوله ها در نور خورشید و اشعه ماورا بنفش کیفیت خود را از دست می دهند ، بنابراین برای استفاده در لوله های آب گرم مناسب نیستند. این لوله ها به دلیل شکنندگی زیاد جای خود را به لوله های پلی اتیلن داده اند. بهترین استفاده از لوله های PVC برای استفاده در سیستم های آب و فاضلاب خانگی مراکز تجاری و اداری.
آب تصفیه شده باید فاقد یون باشد. از طرف دیگر ، فاضلاب (جریان) حاوی مقدار زیادی رسوب در یون ها است که باعث آسیب رساندن به لوله شده است. لوله های پلاستیکی در برابر نمک های اسیدی ، معدنی و قلیایی بسیار مقاوم هستند ، بنابراین استفاده از این لوله ها در سیستم فاضلاب و آبرسانی بسیار مهم است.

لوله های پی وی سی به دو دسته UPVC ، CPVC تقسیم می شوند
CPVC متفکرتر از PVC است و مقاومت بیشتری در برابر آب و هوا دارد. همچنین در برابر فشار و گرما بسیار مقاوم است.
4- لوله های پلی وینیل کلراید  CPVC  این لوله ها فقط از لحاظ تفاوت در میزان کلر استفاده شده در ساختارشان شبیه لوله های PVC هستند. این لوله ها نسبت به لوله های پلاستیکی در برابر گرما ، سایش و ترک مقاومت بیشتری دارند ، بنابراین هنگام نصب به نگهداری و تعلیق کمتری نیاز دارند. بنابراین ، می توان از این لوله ها در لوله های آبگرم در سیستم گرمایی (گرمایش) استفاده کرد. این لوله ها در برابر خوردگی مقاوم ترند زیرا از اکسیژن عبور نمی کنند و به دلیل گسترش نشدن آتش آسیب کمتری دارند.
5- لوله اکریلونیتریل بوتادین استایرن ABS  این لوله در واقع یک پلیمر جامد است که حاوی سه کود اکریلونیتریل بوتادین و استایرن است که میزان این سه ماده در لوله بسته به خصوصیات آنها متفاوت است. استرها ، استون ها و کتون ها مقاومت شیمیایی کمی دارند و دیواره های آنها خورنده است. بنابراین این لوله ها برای استفاده در کارخانه ها و پالایشگاه ها مناسب نیستند. و لوله های پلی اتیلن بهترین گزینه هستند. از لوله های ABS بیشتر برای انتقال زباله های جامد خنثی استفاده می شود.
6. پنج لایه: Superpipe یک لوله 5 لایه است که از یک لایه آلومینیوم ، دو لایه پلیمر و دو لایه چسب مخصوص تشکیل شده است. این لوله ها دارای خواص ضد زنگ ، ضد رسوب ، ضد پوسیدگی و خوردگی در برابر مقاومت پلیمر ، گرما ، فشار بالا و نفوذ پذیری فلز هستند.
ساختار داخلی لوله های 5 لایه از لایه آلومینیومی جوش داده شده مافوق صوت است که بدنه اصلی لوله را تشکیل می دهد ، که مقاومت در برابر نفوذ و تحمل فشار و گرمای بالا را فراهم می کند. لایه های داخلی و خارجی لوله های superpipe از پلیمر جدید PEOC به جای مویرگ های PEX ساخته شده اند زیرا از نظر دما و فشار دوام بیشتری دارد. پس از آن ، لایه های پلیمری و فلزی با یک چسب مخصوص به هم متصل می شوند
مزایای لوله های پنج لایه:
- ضد زنگ ، رسوب و پوسیدگی
- کارکرد و نصب آسان ، سریع و بدون اتلاف
انعطاف پذیری و خم شدن بالا
 - مقاومت در برابر نفوذ اکسیژن و لجن زیاد
- حمل و نقل بسیار سبک و آسان
- مقاومت بالا در برابر گرمای مداوم
مقاومت انبساط خطی ساده بسیار کم است
- مقاومت در برابر فشار ناشی از جوشکاری طولی آلومینیوم
- مقاوم در برابر ضربه و مواد شیمیایی
- افت فشار بسیار کم به دلیل سطح صاف داخل آن
کاربرد لوله های پلاستیکی:
- سیستم های آبرسانی و آبیاری
کارخانه ها
سیستم های تخلیه و فاضلاب
حمل و نقل روغن گاز
توزیع آب ، آبیاری و باغداری

 

قیمت لوله پلی اتیلن: قیمت این لوله به قطر ، فشار و مواد اولیه لوله بستگی دارد. قیمت و وزن این محصول با میزان فشار وارد شده ارتباط مستقیم دارد و هرچه فشار بیشتر باشد ، وزن و قیمت لوله نیز بیشتر است.
هنگام خرید لوله های پلی اتیلن ، مواد مصرفی ، تجهیزات تولید کننده ، ملاحظات و شهرت تولید کننده را ذکر کنید.